Тема . Правила вживання м’якого знака.
Мета: повторити і систематизувати знання про правила
вживання м’якого знака; вдосконалювати правописні вміння учнів, розвивати усне
і писемне мовлення, мислення дітей; виховувати життєву необхідність подальшого вдосконалення
і розширення знань з української граматики, з питань історії та культури
рідного краю, свідомого ставлення до знань з лінгвокраєзнавства.
Обладнання: схема-опора «Правила вживання м’якого знака»,
дидактичні матеріали до уроку,, ТЗН, касета з музичними матеріалами.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
ХІД УРОКУ І. Перевірка домашнього завдання.
На попередніх уроках ми працювали над узагальненням і
систематизацією знань з рідної мови. Ваше домашнє завдання містило елементи пошукового
характеру, оскільки слід було виписати з фольклорних та художніх творів ті
рядки, в яких зустрічаються вивчені раніше орфограми, але ще однією умовою було
те, що в них має згадуватися Донбас.
(Учні зачитують виписані тексти).
Фронтальне опитування.
— Про що ми дізнаємося з цих рядків? Чим займалися наші
предки?
— З якими орфограмами ви зустрілися у виписаних реченнях?
— А чи знаєте ви, звідки походить знайома з дитинства
назва нашого міста?
(Можливі версії: від імені першопоселенця Донбасу, від природних умов місцевості —
розкинувся на пагорбі, оточений степами)..
Чим позначається м’якість приголосних на письмі? Наведіть
приклади з домашнього завдання.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель повідомляє тему уроку.
Сьогодні на уроці ми повторимо і систематизуємо матеріал
про правила вживання м’якого знака, вдосконалюватимемо писемну грамотність,
адже справді висока культура мовлення кожної людини вимірюється не лише вмінням
гарно говорити, а й досконалим знанням граматичних норм літературної мови,
вмінням правильно, чітко викласти свої думки на папері, розвиватимемо усне і
писемне мовлення, поглибимо знання про рідний край.
Відповідно до культурологічної змістової лінії епіграфом
уроку стануть слова нашого земляка, тонкого знавця української мови Дмитра
Білоуса:
У назвах міст і сіл слова,
В яких щось рідне, таємниче,
В них голос предків ожива
Й сьогодні в рідний край нас кличе.
Воістину пророчими є також слова видатного українського
філософа Григорія Сковороди: «Пізнай свій край, себе, свій рід — і ти побачиш
свій шлях у житті», які не зайвим буде взяти на озброєння кожному із нас.
III. Робота над матеріалом, що узагальнюється.
1. Слово вчителя.
Багато різних власних назв оточує нас довкіл, серед яких
унікальним явищем є назви кожного міста чи села. На уроці ми будемо
неодноразово звертатися до топонімів нашого краю, а що це таке — ви дізнаєтесь
самі, прочитавши запропонований вам текст (аркуші з текстом лежать на кожній
парті).
2. Спостереження над мовним матеріалом.
Топоніми — це власні назви будь-якого об’єкта (вулиці,
лісу, гори, міста, річки тощо). Розділ ономастики, що вивчає походження,
значення і функціонування топонімів, називається топонімікою.
Топоніми мають велике пізнавальне значення. На карті
України географічні назви з’явилися не водночас, їх поява і розвиток пов’язані
із загальною історією народу, його культурою, релігією, рівнем суспільних
відносин. Потреба в топонімах як своєрідному первинному орієнтирі виникла
досить давно і губиться в надрах історії (3 енциклопедії).
3. Словникова робота.
Чиє в цьому тексті незнайомі для вас слова? Назвіть їх.
Ономастика — розділ науки про мову, який вивчає власні
назви.
Як ви зрозуміли: що таке топонім?
4. Усне тестування.
1. До якого стилю мовлення належить аналізований текст?
а) розмовного;
б) художнъого;
в) публіцистичного;
г) паукового.
2. Визначити сферу використання стилю мовлення, до якого
належить текст:
а) суспілъне життя;
б) наука;
в) художня література;
г) преса.
3. Це уривок (текст) із:
а) оповідання;
б) науковог книги;
в) газети;
г) протоколу.
4. До якого різновиду мовлення належить текст?
а) діалогічного;
б) монологічного;
в) полілогічного,
г) комбінованого.
5. До якого типу мовлення належить текст?
а) розповідь;
б) роздум;
в) опис;
г) комбінований.
5. Самостійна робота.
Випишіть із тексту слова з м’яким знаком, поясніть
правила його вживання.
6. Робота на дошці.
Завдання 1-у учневі: визначити граматичну основу 2
речения, накреслити схему, пояснити вживання розділових знаків.
Завдання 2-у учневі: затранскрибувати слово губиться.
Запитання до учня:
• Яке мовне явище спостерігаємо в слові «губиться»?
• Як у фонетичному записі передається м’якість
приголосного?
7. Творча робота.
Складіть усну розповідь у науковому стилі на тему: «Для
чого ми вивчаємо правила написания м’якого знака?», користуючись схемою-опорою
«Правила вживання м’якого знака»:
«Правила вживання м’якого знака»:
пишешься завжди:
у суфіксах -зък-, -сък-, -цък-, -енък, -есенък-,
-ісіньк-,
у дієсловах на -тъ, -тъся
не пишемо:
після б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, дж та р (окрім Горький)
и перед ж, ч, ш, дж та сък, ств
(але доньчин, женьшень) лц, лч, що походять з лк.
ІV. Удосконалення вмінь і навичок з теми.
1. Репродуктивно-творча вправа.
Записати (в алфавітному порядку) 7-10 місцевих топонімів,
у яких м’якість приголосних передається за допомогою м’якого знака. Пояснити
етимологію трьох із них.
2. Робота на дошці.
Виконати морфемний і словотворчий розбори, вказати на
спосіб творення топоніма Воздвиженське.
3. Поетична хвилинка.
Поетичну версію виникнення назв сіл, їх походження
пропонує поет Микола Петрович Гурець у поезії «Села навкруг веселкові»:
Села навкруг веселкові,
Назви гучні, вибирай:
Їдуть мисливці на злови,
Слоут назвали цей край.
Бач: в золотисті обнови
Вдягся березовий гай,
Поряд Береза казкова —
Здавна співучий цей край.
Онде Хотминівку видно —
Жив тут розбійник один,
Знай: з того часу в народі
Кажуть: хоч їдь, хоч минай.
Чернєво, Есмань, Сваркове —
Барви дзвінкі, хоч співай,
Значення кожного слова
В назвах оцих відгадай.
(Аркуші з текстом поезії — на кожній парті).
Завдання:
1. Визначте тему й основну думку поезії.
2. Поясніть уживання великої літери у власних
географічних назвах.
3. Дослідіть походження топонімів Слоут, Береза,
Хотминівка, користуючись рядками з поезії і власним життєвим досвідом.
4. Поясніть орфограми в словах їдуть, бачиш, кажуть, хоч,
Есмань.
4. Творча робота.
Уявіть, що вам надіслали листа із-за кордону і
запропонували листуватися. Складіть лист-відповідь і розкажіть про своє місто,
історію походження окремих цікавих назв вулиць, річок, озер рідного міста. Хай
стимулом вашої думки стане відомий музичний твір, зміна ритмів якого нагадує
про сходинки у розвитку історії нашого краю: розквіт, забуття і знову —
відродження (звучить вальс із кінофільму «Мій ласкавий і ніжний звір»).
V. Підсумок уроку.
— Що нового ви дізналися на уроці про рідний край?
— Як епіграф розкриває тему уроку?
— Над якою правописною темою ви працювали на уроці?
Оцінювання роботи учнів на уроці.
VI. Домашнє завдання: за темою «Правила вживання м’якого
знака» скласти контрольний запитальник (для взаємоопитування); написати
твір-мініатюру про топоніми рідного краю.